Peugeot 508 faclift med en ny designriktning, en uppdaterad logotyp och ambitiösa planer för elektrifiering genomgår Peugeot för närvarande en betydande förändring. I år har den stora halvkombin 508 och dess SW-variant uppdaterats för att hålla dem konkurrenskraftiga tills potentiella helt elektriska ersättare anländer från andra halvan av decenniet.
Stylingförändringarna är mycket utvecklande, med en främre ände som tar inspiration från 408 fastback. Peugeots nya logotyp är i centrum av en ny kylargrill som smälter in i karossen och strålkastarna. De senare är LED-matrisenheter med tre tandliknande strimlor som sträcker sig ut i stötfångaren.
Peugeot har gjort några förfiningar på den uppdaterade 508-modellen, såsom nya 18-tums aluminiumfälgar och en omformad baklyktdesign med ett kloliknande utseende. Andra subtila justeringar inkluderar en ny Peugeot-skylt på baksidan istället för det tidigare lejonemblemet, vilket lyfter exteriören men ändå gör den igenkännlig.
För kunderna finns det sju olika exteriörfärger att välja på för den uppdaterade bilen, inklusive tre nya färger. Peugeot har även uppgraderat underhållningssystemet inuti, där en 10-tums skärm fortfarande är monterad på instrumentpanelen, men nu körs med företagets nyaste i-Connect Advanced-programvara.
Peugeot har förenklat modellutbudet för den uppdaterade 508:an, som lanseras i Allure, GT eller Peugeot Sport Engineered-specifikationer. Som tidigare antar högpresterande PSE en 355 hk stark laddhybrid-drivlina byggd runt en 1,6-liters turboladdad fyrcylindrig bensinmotor.
Detta kombineras med en elmotor i växellådan och en på bakaxeln för att ge 355 hk och fyrhjulsdrift, där det elektriska elementet drivs av ett 12,4 kWh batteripack. Med hjälp av en 7,4 kW laddare kan batteriet laddas på en timme och 40 minuter. För Allure- och GT-versionerna av 508:an består motoralternativen av bensin-, diesel- och laddhybridenheter. Bensinkraften kommer i form av en 1,2-liters enhet, medan dieseln är en 1,5-liters fyrcylindrig motor. Båda producerar 129 hk.
Utöver den utgående modellens 222 hk starka 1,6-liters laddhybrid drivlina kommer den nya Peugeot 508 att säljas med en mindre potent 178 hk variant av denna drivlina för första gången, vilket sänker instegsnivån för elektrifierade versioner. Alla motorer är utrustade med en åttaväxlad automatisk växellåda som standard.
Läs mer här.