Audi RS e-tron GT projekt 513-2
Audi of America har meddelat en begränsad utgåva av endast 75 enheter av 2023 Audi RS e-tron GT project_513/2. Utvecklad i samarbete mellan Audi of America och Audi Exclusive, har kunderna nu möjlighet att köra en version av e-tron GT som mest liknar prototypbilen. Denna begränsade upplaga bygger på den ursprungliga designen som användes för global prototyp-testning med ”e-tron” kamouflage skrift på både exteriören och interiören, och är exklusiv för den amerikanska marknaden.
Exteriör design
RS e-tron GT project_513/2 är den första Audi-modellen som erbjuder en kamouflagegrafik-folierad exteriör från fabriken. Kamouflagegrafik används ofta av Audi för inledande testning och är utformade för att skapa förvirring för åskådare som kanske letar efter den senaste glimten av bilens exteriördesign och teknik innan den offentliggörs.
Exklusiviteten i projektet betonas genom att använda internkoden som en specialutgåva.
Projekt_513/2 representerar projektets namngivningskonvention som definierar produktens segment, generation och karosseristil. Detta namn utformas tidigt i utvecklingsprocessen och hålls vanligtvis internt.
Audi Exclusive utnyttjade den röda och svarta färgtemat från de ursprungliga prototyp-testbilarna och presenterar för första gången ”röda” Audi-ringar på framsidan och baksidan av exteriören. Unika 21-tums aerohjul färdigställda i svart är inramade med både främre och bakre keramiska bromsar målade i rött. Dessutom är det bakre kvartsglaset etsat med ”project_513/2” logotyp som understryker dess exklusivitet.
Ren prestanda
RS e-tron GT project_513/2 bygger på den spännande prestandan från RS e-tron GT – Audis snabbaste 0-100 km/h accelererande produktionsmodell. Prestandan kommer från två olika motorer (en på framaxeln och en på bakaxeln) som producerar sammanlagt 637 hästkrafter – vilket gör accelerationen till 100 km/h möjlig på bara 3,1 sekunder.
För att förbättra prestandan och precisionen vid alla hastigheter, levereras project_513/2 med standard bakhjulsstyrning. Detta unika system gör att bakhjulen kan vridas upp till 2,8 grader i motsatt riktning av framhjulen vid hastigheter upp till cirka 50 km/h för en tightare svängradie, medan de över 50 km/h vrider sig i samma riktning för större stabilitet och dynamik.